Doslej smo videli, da računalnik načeloma izvaja stavke našega programa po vrsti, kot so zapisani v programu, vsakega enkrat. S pogojnimi stavki smo se tudi naučili doseči, da izvajanje nek del programa preskoči (če pogoj ni izpolnjen). Kaj pa, če hočemo, da se nek del programa izvede večkrat? Tedaj lahko uporabimo zanko.
Naslednja zanka izpiše števila od 1 do 10.
... | Python | |||
Stavek dokler
(angleško while
) označuje, da gre za zanko; za njim pride pogoj za nadaljevanje – v našem primeru je to n ≤ 10
, torej se zanka izvaja, dokler je pogoj n ≤ 10
izpolnjen. Pri vsaki ponovitvi zanke se izvedeta stavka izpiši n
(ki izpiše trenutno vrednost n
) in nastavi n na n + 1
(ki poveča n
za 1).
Oglejmo si drug primer problema, ki ga je veliko lažje rešiti z zanko kot brez nje.
Legenda pravi, da je iznajditelj šaha od kralja svoje dežele zahteval naslednje plačilo: eno zrno riža za prvo polje šahovnice; dve zrni za drugo polje; štiri zrna za naslednje polje; in tako naprej, za vsako polje dvakrat toliko zrn kot za prejšnje polje. Šahovnica ima 64 polj. Koliko zrn riža mora kralj v tej zgodbi plačati?
Če poskušamo to nalogo reševati ročno, se bomo hitro utrudili in najbrž tudi zmotili: računati moramo 2 · 1 = 2; 2 · 2 = 4; 2 · 4 = 8; 2 · 8 = 16; 2 · 16 = 32; in tako naprej še kar nekaj časa, pri čemer bi na koncu morali vse te zmnožke še sešteti. Dolgo, ponavljajoče se zaporedje enih in istih operacij je kot nalašč za reševanje z računalnikom. Poskusimo napisati program, ki reši našo nalogo:
V spremenljivki zrnNaPolju
hranimo število zrn na trenutnem polju, v skupajZrn
pa skupno število zrn na vseh doslej obdelanih poljih. Ko se premaknemo na naslednje polje, moramo zrnNaPolju
pomnožiti z 2, da dobimo število zrn na tem naslednjem polju (ki je dvakrat tolikšno kot na prejšnjem), nato pa to število prištejemo k skupnemu številu zrn na vseh poljih doslej (torej k spremenljivki skupajZrn
).